tisdag, augusti 09, 2016

Vems ansvar är det? Egentligen?!

Det händer skit i världen.
Så mycket skit så att jag ibland , i det tysta , ber min son om ursäkt för att jag satte honom till den.
Men jag vägrar tappa hoppet om människan!
Hon är i grunden god, det är vad jag inbitet kommer fortsätta leva efter!
Efter en hel radda insidenter med sexbrott den senaste tiden har mer eller mindre kända människor
tagit ett kliv ut i offentlighetens ljus och delat sin personliga åsikt i frågan.
Detta applåderar jag!
Sven Melander delar sin åsikt om folks aggressioner gentemot Zara Larsson och hennes uttalande
och detta står jag bakom till 100%
Daniel Medoza (vars texter allt som oftast tycks komma från mitt egna huvud)
delade ett inlägg där han bad sina söner om ursäkt för den skeva kvinnobild han omedvetet lägger över på dom genom omedvetet kränkande kommentarer.
Män rasar gentemot andra män och tycker att nu får det väl för faan vara nog?!
Och ja, det är så sant som det är sagt!
Nu får det fanimej vara nog!
Men kommer jag som kvinna undan?
Och i så fall av den enkla anledning att jag är just kvinna?!
Det är för mig, som för merparten andra, en självklarhet att INGEN under några som helst omständigheter skall utsättas för övergrepp i någon form och jag tror såklart inte att mina "söta"
kommentarer om att jag minsann "tingat" den och den tösen till att gifta sig med min son
kommer att forma honom till våldsman.
Men jag kan ändå inte släppa tanken efter Daniels senaste text...
Män har ett stort jävla ansvar att visa att nu får det vara bra!
Men vi kvinnor skall axla den manteln minst lika mycket!
Mammorna sitter kring köksbordet och pratar vitt och brett om X som för tillfället inte råkar vara med på plats.
"Hon ser ut si och så"
"Hon beter sig si och så"
"Inte konstigt att hon blir tafsad på/ illa pratad om / tagen som lättfotad
med tanke på hur hon beter sig!"
Med bland kaffekoppar och sladdertackot sitter våra söner och döttrar och betraktar, lyssnar och lär.
Lisa i skolan är äcklig , ligger med alla och förtjänar inte mindre än att bli utnyttjad när hon druckit för mycket på den där festen!
(Troligtvis av den enkla anledning att Lisa är populär bland grabbarna)
Point taken?
Män är i det stora hela inte problemet.
Människan är.



Inga kommentarer: